Dla przypomnienia - instytucja upadłości konsumenckiej jest przeznaczona dla tych, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej i zmagają się z niemożliwością regulowania swoich zobowiązań. Istnieją dwa podstawowe tryby postępowania upadłościowego konsumenckiego: zwykły oraz uproszczony. Wybór trybu leży w gestii sądu upadłościowego, który uwzględnia m.in. rozmiar majątku dłużnika oraz liczbę wierzycieli. W dużym uproszczeniu:
- Tryb uproszczony jest przewidziany dla konsumentów, którzy nigdy nie prowadzili działalności gospodarczej, a rozmiar ich majątku nie jest duży (np. pracownik biblioteki zatrudniony całe życie na etacie z licznymi „chwilówkami”),
- Tryb zwykły jest przewidziany dla konsumentów, którzy prowadzili w przeszłości działalność gospodarczą i z tego powodu ich majątek jest znaczny, różnorodny (maszyny produkcyjne, magazyn, pojazdy), występują liczne sprawy i skomplikowane sprawy sądowe, a liczba wierzycieli jest duża. Tryb ten może być właściwy też dla konsumentów z dużym majątkiem (np. gdyby Mike Tyson mieszkał w Polsce, to jego upadłość konsumencka powinna być prowadzona w tzw. trybie zwykłym)
Wybór trybu jest bez znaczenia dla konsumenta na etapie wniosku o ogłoszenie upadłości, również największe różnice obu trybów odczuje syndyk prowadzący postępowanie, a nie sam upadły. Na pewno z punktu widzenia konsumenta znaczenie praktyczne wybranego trybu jest takie, że z uwagi na liczne obowiązki proceduralne, tryb zwykły będzie trwał dłużej, niż uproszczony.
Jednym z istotnych aspektów postępowania upadłościowego jest możliwość zawarcia układu. Układ to porozumienie między dłużnikiem a wierzycielami dotyczące sposobu regulowania istniejących zobowiązań. Może on przewidywać np. częściowe umorzenie długu, odroczenie jego spłaty lub zmianę warunków umowy kredytowej. Zawarcie układu może stanowić alternatywę dla standardowego postępowania upadłościowego, umożliwiając dłużnikowi bardziej elastyczne dostosowanie warunków spłaty do jego bieżącej sytuacji finansowej. Również w przypadku konsumentów możliwe jest zawarcie układu z wierzycielami.
Błąd: Brak formularza kontaktowego.